New Page 6

Wednesday, April 15, 2009

Loghat Pahang 1

Friday, July 4, 2008

Kamus
1. moh - jom, mari2. koi - saya, aku3. aok - awak4. buboh - letak5.mereloh - tido6.meronoh - buang air besar (sori arr...)7.membute - tido8.sayap - tipu9.pedooh - tipu jugak10.mek nye - kenapa nya11.jabir - plastik12.gebor - selimut13.pepalih..maksudnya macam...ishh...teruknyee...14.LAT - tenggang , Contoh : LAT seminggu = Tenggang seminggu15.ulu sungai - beloh lepih..., raub, jerantut or jerantet...16.tengah - temerloh17.kuala - pekan18.sokmo -selalu19.rege -harga20.jenih -jenis21.malaih -malas22.jenuh - puas23.meleweh - bercakap mcm nak tak nak....24.borok - borak25.kehut, kehot, kehak - letih..sengal..26.Gonyoh - Sental kuat227.mencayak tu - laju sangat bawak moto28.mengelice- mengelupur29.polok - gelojoh30.mengelentat - mengada2 seksi31.mok - mak32. Bela.....repair! - Bila aok nok bela TV tu?33. Kome....kami34. Deme...mereka35. Se'eh - Kenyang yg teramat sgt. Contoh : Se'ehnya perot kawan niii...rase maca tok leh nok bangun doh!36. Manis meleting...Masam mencekut..busuk melantong...37.kulo..warna kelabu tahi anjing38.gonggot..rambut yang digunting tak sekata39.sepolit..tinggal sedikit40.merepau...jalan dalam hutan tanpa tujuan41.kenit....kecil42.sekeceng...tidor sekejap sangat..43.melengger...apa ye perkataan sesuai..contohnya perahu yang hampir nak dimasuki air.44.sakat...kandas/tersekat pergerakan perahu/bot..dalam air dek kerana pasir/atau lainya.45.merabung..kuantiti yang banyak..nasi sepingan rabung.46.Lece - Tilam , Contoh :Bok sini lece tu! Kawan nak mereloh nih!47.Bahan / bantai - ikut suka ...Contoh : aku maleih nak campur..bahan/bantai la deme..48.Sokmo - selalu , Contoh :ler..sokmo nye aku yang kena buat..pemalas betul budak nie!...49.Doh - sudah , Contoh : awok doh makan ker?..50.Tok - tidak , Contoh : tok makan lagi la..kawan lapo nie..51.Dan - sempat , Contoh : la napenye tak makan lagi?...tak dan ker?..52.Jenuh - puas , Contoh : ntoh ler..jenuh dah koi nunggu.. ...53.Mengkane : telekung sembahyang54.Bahan - pukul , Contoh : bahan kuat sket..bior mampuih.55.GOHEK - semua org tau kot.. KAYUH56.GODE - kacau.. kacau air, dodol..57.GOGE - hingar bingar58.mombong...penuh59.setoho...di sana60.lacuh...tempat yang banyak dilalui atau digunakan.61.lehet...dipakai bagi bagi buah labu.62.merebang....rambut tak terurus63.ledut....pekat64.merening...benda yang nak pecah(bulat)65.seman ( sebutan dengan seiman)..terkena badi/kenan.66.BAKPE - KENAPA67.CAKNE.. ayatnya TAK CAKNE.. maksud tak amek peduli, tak kisah...Contoh :sebab pagi tadi aku lupa gi keja gosok baju.. lalu mak aku kata bebudak sekarang ni tok cakne langsung68.Biroh - gatal69.Getik - geli70.Habat - pengotor71.Kerang - menangis dengan sepenuh hati72.Keri - gelak guling -guling73.Meraban - tak tentu hala74.Hantoi - lembap, slow pergerakan75.Lepe - cuai76.keknya....tetapi77.merohong...wangi sangat..78.melantong...busuk sangat79.juwei..dahan pokok yang yang mencecah permukaan sungai(kalau tak silap la)80.wabe/bala/papalih...lebih kurang le makna tiga perkataan tu.81.jamban...bilik air -82.safa/pundung... -83.punggur.. -84.merahang..(jarang digunakan) -85.kahat..(jarang digunakan)86.Tembikai - Menikei87.Tawor Hebe - Tawar Sesangat (Air)88.Masam Menaung - Masam Sesangat89.Kecah - Lecak90.LAT tu maksud dia...tenggang/jarak...contoh :Kenduri sebelah pengantin laki biasa nye LAT seminggu lepas kenduri belah pompuan.91.ampuh..dan.(sempat)....92.bentan..seladang(menyeluruh)...93.lecoh..(lecak)..94.lembah(caa)(air buangan didapur tu le)..95.motong (menoreh)..96.kair (ke air)maknanya..pergi ke sungai....ngail ....97.melukah(kain yang dipakai terbuka)...98. Tohor - cetek , contoh :ayat :..lor..mek nya tohor ngat air sungei nie...99. babir - degil , contoh :ayat : budak nie babir sungguh le...nok bergaduh aje100. beraluih/beralus : perangai yang sopan santun,berbudi bahasa , contoh :ayat : mak suka benor ngan si tipah tu..beralus budaknya....101. kelat - tipu (nie bukan kelat buah tau)...contoh :ayat :tak aci sungguh..main kelat..102.lembang {berlembang} - sepah, berterabur103.berlengging - tak pakai baju, pakai suar jerSambungan Belajar Bahase Pahang 21.Taruk - letak2.Bodek - pujuk3.leweh - lemah longlai4.buas - lasak5.seladang ni..kita makna dia menyeluruh.ambil dari perkataan ladang..9besar kawasanya)6.pundung/safa..rumah kecik yang dibuat untuk berehat..seletika..seperti tepi sawah,kebun durian dsb7.kehem..berkehem: bersungguh-sungguh/keterlaluan.8.nyayup..tinggi sangat diatas atau bawah sangat .9.lengit...kalah teruk.10.pengayoh...pengayuh perahu.11.sempelet.....12.reer...letih/lenguh seluruh badan.13.menginding...kita dekati pihak lain secara diam-diam14.ralit...kusyuk15.kederat..upaya16.berderau...gotong royong17.nyeraya...suruh18.ngonyoh...gosok dengan kasar..19.kipai...letih /lenguh tangan..20.mencanak...laju sangat(mencayak?)21.sesemut...kebas kaki.22.kodi/kudi?...ketinggalan zaman23.mengolok...24.cemuih...bosan.25.paluh...air sungai yang terkepung dek pasir(air tak mengalir)26.kepok.....tempat simpan padi.27.melepam..pahit/.masin/masam ? sangat.28.ce...awalan pada beberapa perbuatan..seperti..awok ce cuba dulu..29.ngilir...menghala kehilir sungai..(dengan bot/perahu) secara perlahan.29.Tertomos = jatuh tersembam, tersungkur30.mengekot...tubuh berbaring dengan bengkok..ala cam asam gelugur/bulan sabit tu le kedudukanya.31.kuit/menguit.....32.mengaran..menangkap ikan dengan cacak tiang tgh sungai ikat tangsi dan mata kail..untuk pemberatnya tampat botol bersama.33.merewei..satu lagi cara menagkap ikan.34.nyuluh..operasi buru binatng hutan pada mlm hari35.bergodok...menghentak kaki ke batang lesung secara bersama dan serentak serta dengan kadar yang cepat/laju..ni masa mnegempin la ni..36.emping tahu tak?tahu kan..37.bernazam...satu seni tradisioanl..nayayian lagu-lagu rentak persis marhaban beserta apa ke nama..macam kompang tapi 3 kali ganda besar dari kompang.38.kekalu...emping dibuat dari padi pulut..39.sengkelen...duit siling/pulas tangan kebelakang40.kerajat...41.berlemin...berminyak42.racik..jerat ayam hutan43.sengkawang...44.boyaih...boroi45.cenekam...kuku cekam tu le..46.cekut..cakup47.celau...hari ribut..sebab melakukan sesutu luar biasa/tabiie..seperti laga kucing..48.chika..mual/muntah/perut memulas.gitule lebih kurang.49.komeng..sinonim ngan nyiur50.kuit/menguit =biase nye menunjukkan sesuatu yang banyak/ramai..51.kerajat?..nie tak pernah dengar pun52.komeng=nyior komeng53.menganjing= mengada..hehe54.bertonyeh - gaduh mulut55.seronyih - serabut, tak kemas, tak seperti keadaan asal56.merepih = mencangkul rumput57.mengopeh = suka pegang sana..pegang sini..tangan tak duduk diam58.mengoteh, meroteh - tgn tak dok diam, sama cam mengopeh yg YoG bagi59.Dedor: suam-suam kuku60.Jelun : biasa nya kalau demam...ambil tuala..celup ngan air asamjawa...jelun kepala...61.Lejut : basah teruk (lencun)semalam ujan lebat sangat..habis lejut kot balik rumoh..kekeke62.Mengekelan : tercekik63.Jaluk--rasa tersalah/silap64.tekeh...sekeh/ketuk/pukul dengan belakang gemgaman tangan.65.cokei...cukai66.mengkone..kemana-mana67.merarau..tanya orang tembeling..makna68.kobek - belek2...menyiasat ( bukan menyiasat org ye )69.tebal bakut - sangat tebal ( bak kata org pahang ckp bahse KL tebal giler!)70.Komoih - GomolJgn le komoih budak tu nak tido weh71.Oteing - Pening!Pah palih! Oteing paler kawan nak buat mende ni!72.Menggeledeng - (Susah la nak explain maknanya, tp something yg merujuk kpd pergerakan badan).Bakper menggeledeng ngat ni?73.SIPOH - kependekan untuk Syarifah(biasa org beloh pekan yg sokmu sebut..)74. dema = (awak) cthnya: dema ni takde keja lain ke .........75.pepalih = cthnye : pepalih awok nyape buat gitu76.sangei--tudungsaji77.mamai--- emosi tak stabil..(betul ke guna makna ni?)78.mencelabak...benda jatuh dalam jumlah yang banyak atau berat.79.degut...isk nak beri makna benda lak ni80.mengoloh...tolak balik/undur.81.karang--nanti (Yog boleh buat ayat dari perkataan ni kut untuk tunjuk contoh)82.TEMBE = lembek, lemah, manja83.KEMEME = sama cam tembe gak84. gamoknye = agaknya85.gasok awok le = suka hati awaklah86.lantak awok = suka hati awak87.KERAPOH - sisa2/ bersepahCth :sisa - Boh ke kawan kerapoh tulang2 ikan tu yek !sepah - Start dah si kuyett buat kerapoh dalam bilik...88.Kupik - kedekutJangan lah kupik ngat ngan credit... mod! (Cth sahaja!)89.berahi - suka (lebih kpd barang ye bukan org...kekkeke...disebut beghahi...jgn sebut baku ...contoh :Beghahi betol YoG makan yogurt.90.rodong/ghodong - kengkawancth. ayat: mok..koi nok keluor kejak jumpa ghodong91.podot - sumbatcth. ayat: kadir..kalau tok muat jugek aok podot je la baju tu dlm beg ni hah92.bersalai.....disebut bersalei- maksud : tak mandi pagiLoghat Pahang mengikut tempat, Daerah Lipis/Jerantut mungkin sebutan berlainan dengan Daerah Temerloh, sebutan (leder) mungkin berubah mengikut daerah, malah dalam satu daerah sebutan berubah walaupun mempunyai maksud yang samaContoh sebutan kas(s bukanlah huruf yang sesuai?) biasa di gunakan di daerah Lipis/Jerantut/Raub/- kekadang di sebut kawashJika menghilir ke Temerloh akan menjadi koi..begitulah hingga ke PekanDi kawasan Mela (Mukim Cheka-Lipis) sebutan untuk orang adalah ‘oragha’, akan berubah menjadi ‘orghek’ (sedikit menguit) jika di sebelah Jeransang (Budu-Benta)Di Hulu Tembeling loghatnya semakin berubah, ‘om’ disebut awok/aok, loghatnya kekadang menyebabkan ada orang tertawa!Ada yang menganggapnaya bahasa orang asli ContohnyaOm nak ke manek?(Awak nak ke mana?)Bagi membezakan orang jati tempatan dengan penduduk penghijrah (biasanya dari Kelantan-yang telah menetap lama) ada beberap loghat dapat membezakannyaSebagai contonya Kampong Mela akan disebut Mela (hurus ya baris dibawah-e pepet).Di sini di senaraikan bahasa/loghat yang terdapat di kawasan ini (Lepih/Jerantut) yang biasa digunakan hingga kini.Leder- cakap megikut bunyi/lengguk suaraAyat: Matnyer dia tu cakap meleder aje!Kohok= letihAyat: Kohok dah kaki kome sebok berdiri lama!Sepulo= setempatAyat: Cuba letak benda the sepulo supaye senang nak kiraSenyo = kebas/sesemutAyat: Senyo kaki kome sebak lama sangat bersila weh!Acu= cubaAyat: acu ambik benda tu weh, hulo kat sinisenalo = sokmo/sentiasaMatnyer dia tu senalo datang lambat bila kendurimaru(maghu)= sama seperti penggunaan pepalih/popalih/waba/balaMaghu betu dema tu, tak dan-dan nak makanhari petang=semalamKome dah beri benda tu kat dia hari petang dah, tak kan dia tak tau!pinohpalih= cemasayat:Ish, pinohpalih beto weh, nasik tak kena lastik bebudok tu.sekelidat=sepantas kilat/sekelip mataayat:Maghu beto weh! tak dan sekelidat dia dah pegi!cinangak=celaka/cinabengayat:Cinangak beto bebudak tu, nye buat memain je kat kome!lampu tak hidup= lampu tak bernyalaayat:Yaaath, matnyer taknye hidup lampu tu weh...rukas(ghukas) = cakarkerekoh= cakarayat:Ghaban beto weh, habis tangan kawash ken ngukas de kucing!Habis tangan budok tu kena kerekoh de kera!tadi(entadi)=dah lama (tidak semestinya baru tadi)Ayat;Arwah entadi masa hdupnya suruh jaga bebeto kebunnya...(walhal yang meninggal tu dah 3-5 tahun lepas)boktan= melampau/sesuatu yang tak sepatutnya berlakuayat:Maghu beto weh, apa ke boktannye buat perangai macam tu!, tak serik-serik, dah buas kome mengabonye..bala, bala, balaene - kisah/peduliayat:Bala beto weh deme tu tadi, kome tanya nye buat tak ene aje!kilir = ke hilirkulu = ke huluke darat =menghala jauh dari sungaijalan darat = berjalan kaki ayat: Eh, kome tadi jalan darat je pegi ke Melacebung = mandi sungai macam kerbauayat:Bala betu dia tu, mandi main sekali cebung ajeh?dat= singkatan bagi nama (biasanya budak)ayat.Sokmo dat Leman lambat ambik nasik untuk adik die!peda = buduayatkome makan nasi dengan peda aje ari ini weh!mahana=mengkena/telekong sembahyangbok sini mahana tu! bio kome basuhmeraba=satu kaedah mencari ikan disungai menggunakan tanganmerawai,memedakayat: Malam ni kome nak meraba di sungeideghulu= di hulu (biasanya sungai)= sebelah huluLepas ni kome nak amik jala deghulu nun!Cengkelit – lemasBebaik sikit main kat sungai tu, cengkelit dema baru tau!cengkitDema makan elk-eloksket buat tu..karang cengkit!cengkit=lekat ditekak (makanan) / mengkelanPesut= bocorYaaaah, matnyer tayo moto kome pesut1.Kek nye - Kata cth:kek nye nak pegi kedai tapi kenapa balik semula?2.Cope -Curam3.Rodong -Kawan-kawan/member1.Taruk - letak2.Bodek - pujuk3.leweh - lemah longlai4.buas - lasak5.seladang ni..kita makna dia menyeluruh.ambil dari perkataan ladang..9besar kawasanya)6.pundung/safa..rumah kecik yang dibuat untuk berehat..seletika..seperti tepi sawah,kebun durian dsb7.kehem..berkehem: bersungguh-sungguh/keterlaluan.8.nyayup..tinggi sangat diatas atau bawah sangat .9.lengit...kalah teruk.10.pengayoh...pengayuh perahu.11.sempelet.....12.reer...letih/lenguh seluruh badan.13.menginding...kita dekati pihak lain secara diam-diam14.ralit...kusyuk15.kederat..upaya16.berderau...gotong royong17.nyeraya...suruh18.ngonyoh...gosok dengan kasar..19.kipai...letih /lenguh tangan..20.mencanak...laju sangat(mencayak?)21.sesemut...kebas kaki.22.kodi/kudi?...ketinggalan zaman23.mengolok...24.cemuih...bosan.25.paluh...air sungai yang terkepung dek pasir(air tak mengalir)26.kepok.....tempat simpan padi.27.melepam..pahit/.masin/masam ? sangat.28.ce...awalan pada beberapa perbuatan..seperti..awok ce cuba dulu..29.ngilir...menghala kehilir sungai..(dengan bot/perahu) secara perlahan.29.Tertomos = jatuh tersembam, tersungkur30.mengekot...tubuh berbaring dengan bengkok..ala cam asam gelugur/bulan sabit tu le kedudukanya.31.kuit/menguit.....32.mengaran..menangkap ikan dengan cacak tiang tgh sungai ikat tangsi dan mata kail..untuk pemberatnya tampat botol bersama.33.merewei..satu lagi cara menagkap ikan.34.nyuluh..operasi buru binatng hutan pada mlm hari35.bergodok...menghentak kaki ke batang lesung secara bersama dan serentak serta dengan kadar yang cepat/laju..ni masa mnegempin la ni..36.emping tahu tak?tahu kan..37.bernazam...satu seni tradisioanl..nayayian lagu-lagu rentak persis marhaban beserta apa ke nama..macam kompang tapi 3 kali ganda besar dari kompang.38.kekalu...emping dibuat dari padi pulut..39.sengkelen...duit siling/pulas tangan kebelakang40.kerajat...41.berlemin...berminyak42.racik..jerat ayam hutan43.sengkawang...44.boyaih...boroi45.cenekam...kuku cekam tu le..46.cekut..cakup47.celau...hari ribut..sebab melakukan sesutu luar biasa/tabiie..seperti laga kucing..48.chika..mual/muntah/perut memulas.gitule lebih kurang.49.komeng..sinonim ngan nyiur50.kuit/menguit =biase nye menunjukkan sesuatu yang banyak/ramai..51.kerajat?..nie tak pernah dengar pun52.komeng=nyior komeng53.menganjing= mengada..hehe54.bertonyeh - gaduh mulut55.seronyih - serabut, tak kemas, tak seperti keadaan asal56.merepih = mencangkul rumput57.mengopeh = suka pegang sana..pegang sini..tangan tak duduk diam58.mengoteh, meroteh - tgn tak dok diam, sama cam mengopeh yg YoG bagi59.Dedor: suam-suam kuku60.Jelun : biasa nya kalau demam...ambil tuala..celup ngan air asamjawa...jelun kepala...61.Lejut : basah teruk (lencun)semalam ujan lebat sangat..habis lejut kot balik rumoh..kekeke62.Mengekelan : tercekik63.Jaluk--rasa tersalah/silap64.tekeh...sekeh/ketuk/pukul dengan belakang gemgaman tangan.65.cokei...cukai66.mengkone..kemana-mana67.merarau..tanya orang tembeling..makna68.kobek - belek2...menyiasat ( bukan menyiasat org ye )69.tebal bakut - sangat tebal ( bak kata org pahang ckp bahse KL tebal giler!)70.Komoih - GomolJgn le komoih budak tu nak tido weh71.Oteing - Pening!Pah palih! Oteing paler kawan nak buat mende ni!72.Menggeledeng - (Susah la nak explain maknanya, tp something yg merujuk kpd pergerakan badan).Bakper menggeledeng ngat ni?73.SIPOH - kependekan untuk Syarifah(biasa org beloh pekan yg sokmu sebut..)74. dema = (awak) cthnya: dema ni takde keja lain ke .........75.pepalih = cthnye : pepalih awok nyape buat gitu76.sangei--tudungsaji77.mamai--- emosi tak stabil..(betul ke guna makna ni?)78.mencelabak...benda jatuh dalam jumlah yang banyak atau berat.79.degut...isk nak beri makna benda lak ni80.mengoloh...tolak balik/undur.81.karang--nanti (Yog boleh buat ayat dari perkataan ni kut untuk tunjuk contoh)82.TEMBE = lembek, lemah, manja83.KEMEME = sama cam tembe gak84. gamoknye = agaknya85.gasok awok le = suka hati awaklah86.lantak awok = suka hati awak87.KERAPOH - sisa2/ bersepahCth :sisa - Boh ke kawan kerapoh tulang2 ikan tu yek !sepah - Start dah si kuyett buat kerapoh dalam bilik...88.Kupik - kedekutJangan lah kupik ngat ngan credit... mod! (Cth sahaja!)89.berahi - suka (lebih kpd barang ye bukan org...kekkeke...disebut beghahi...jgn sebut baku ...contoh :Beghahi betol YoG makan yogurt.90.rodong/ghodong - kengkawancth. ayat: mok..koi nok keluor kejak jumpa ghodong91.podot - sumbatcth. ayat: kadir..kalau tok muat jugek aok podot je la baju tu dlm beg ni hah92.bersalai.....disebut bersalei- maksud : tak mandi pagiCth : bakpe aok ni bersalei sampai tengoh hari nih...gi mandi nu..ni pulok loghat tempat keh.. (raub & lipis)cundir : gayatayat=weiihhh... keh cundir kat tempat tetinggi ni....maksud: wei, saya gayat di tempat tinggi-tinggi ini...palo : biarayat= aok palo ke anak aok tu ngape?maksud= mengapa awak biarkan sahaja anak awak itu?rempih: petik/patahayat= jangan dirempih buat mbutan tu.. taknye masak lagi.maksud: jangan petik buah rambutan itu. Ia tidak masak lagi.keghayan: terkejutayat= "keghayan keh dengo crite aok.maksud= Saya terkejut mendengar berita itu dari awak.ni koi nok tamboh satu lagi perakataan..LEDOD= pekatpoh awok...cakap pekan ledod!!!makanan pulok...ikan takok = selar kuning...

3 comments:

Fadhli said...

nice bro..thx

mohd yusof said...

bagus betul kamus ni, sybas usaha yang baik..teruskan..

0dzkjvuw79 said...

You also get ninety days to clear the bonus in full, which is longer than most promotions. Another particular bonus for players from Canada is that Spin Casino considered one of the|is among the|is likely one of 파라오카지노 the} foremost Interac casinos on-line. The solely disadvantage of Interac is that Canadians alone can use this on-line banking method, and the upsides are quite a few. It's one of many quickest withdrawal methods around, and may make deposits too (so gained't|you will not} want two banking methods).