New Page 6

Wednesday, April 15, 2009

Bahasa Pahang - Contoh Ayat "D"

Godei – kacau-kacau air/dodol
Ayat : Ripin, ce godei dodol dalam kawah tu…. Jangan bior bekerak

Gebor – selimut
Ayat : Mok simpan mane kain gebor koi?

Gonyoh - sental kuat-kuat
Ayat : Ce gonyoh kuat siket, karang hilanglah getoh nangka tu…

Gamoknye – agaknya
Ayat : Gamoknye dah sampai Temerloh Nine tu?

Gasok - suka hati awaklah
Ayat : …. yang nak kahwin awok. Gasok awoklah, mok ikut aje…

Gonggot - rambut yang digunting tak sekata
Ayat : Pepalih… abis gonggot rambut koi, gone gaye awok gunting..?

Gobok - rak/almari
Ayat : Nine... ce aok ambil garam kat gobok tu...

Gebala - ambil tahu/menyibuk
Ayat : mok koi sokmo pesan jangan gebala hal orang lain ... orang tak suke kite nyibok hal dia..

Gembur - banyak/tebal (merujuk kepada duit)
Ayat : .. pepalih mentang-mentanglah ler baru dapat gaji, bergembur pa aok yek..

Guai - berayun
Ayat : Aok tengoklah tuh, terguai-guai buoh derian kat dahan tuh, gugurnye tok juge.

Ghempoh - membaling kayu atau sesuatu ke arah kaki/betis bagi tujuan menjatuhkan /menumbangkan orang/binatang
Ayat : Entoh sapa lah yang menghempoh ayam jantan kawan tu? Kalau kawan tahu… siap lah…

Genyus/Tergenyus - terperanjat
Ayat : … koi tengok dia tu, kenan ngat tergenyus masa tidur….pelik betul..

Gembut/tergembut-gembut – suatu pergerakan berlaku di bawah sesuatu yang terselindung seperti dibawah daun, semak atau selimut
Ayat : ..gamoknye ade anok babi balik semok tu,… tergembut-gembut je …

No comments: