New Page 6

Wednesday, April 15, 2009

Kamus Bahasa Pahang - Contoh Ayat "C"

Ce – kata awalan pada beberapa perbuatan
Ayat : Ce awok cube dulu ..

Cemuih - bosan
Ayat : Koi cemuih betul nok berbaris panjang kat Pejabat Pos Chenor tu …

Chike - mual/muntah/ perut memulas
Ayat : Atin,… banyak awok makan? Karang chike …

Cokeng - tegak
Ayat : Mie, jalan molek sikit, banyok paku cokeng kat papan tu …

Cakner - ambil peduli/kisah
Ayat : Midi, awok dengorlah cakap Ayah Teh ni. Jangan buat tak cakner je….

Cerang - mata masuk abuk
Ayat : Aok ce tiup mata koi.... cerang, tadi ngutip telor dalam reban ayam tu..

Cope - tepi
Ayat : Atan ngape aok letok kole tu cope sangat?.. jatuh kang...

Cemat - rotan
Ayat : teringat masa koi kecik dulu... jenuh kena cemat, babir amat...

Chengin - budak bila diusik mudah menangis
Ayat : ..malas koi nok ambil (dukung) anok awok, chengin sangat..

Cebek - jinjing
Ayat : .. mendenyer tak berat pun, boleh cebek pakai jabir je.

Ciput - cabut lari kerana takut atau dikejar sesuatu
Ayat : Tadi kawan nampok Pak Cik Deris ngejor “Madi” mencuri getoh. Menciput dia lari dengan moto kapcai dia tu….

Cembong - gelaran kepada
Ayat : Hj Musa tu pangkat pok sedare pupu dengan koi, awok tu anok sedare koi. Jadinye…Hj Musa tu cembong Aki pupu lah dengan awok.

Cak Bang/Cik Abang - isteri kepada abang yang tua
Ayat : Saha, kang awok hantor kancah tu ke rumoh cak bang ‘Enje’

Celor - keadaan cuaca tidak baik dengan hujan beserta ribut dan petir sabung menyabung
Ayat : Awok ingat dulu ade sekali orang kat Sabah nu ditimpa celor sampai habis banjir lumpur.... orang kate sebab mase tu wokme tengah berpesta minum arak...

Celapus - celupar
Ayat : ...gone ? Dah sesat ni… tulah tadi awok, mulut tu celapus ngat…

Cokoh - tercegat berdiri
Ayat : ah ye… ngape cokoh jet tu? Ambil parung tu.. dhiri gi tebas batang pisang nu..

No comments: